Zo langzaam, langzaam begint er schot te komen in de werkzaamheden.
De installateur heeft veel gedaan maar ook de aannemer is druk bezig.
De installateur is bezig geweest met het aanleggen van de verwarmingsleidingen en de buizen van het ventilatie systeem. De aannemer met de voorbereidende bouwkundige werkzaamheden voor de installateur en de isolatie van de benedenverdieping.
Voor de verwarmingsbuizen die van beneden naar boven moeten is er op de benedenverdieping een goot in de vloer gemaakt. Op de bodem van de goot en aan de zijkanten wordt komt dan isolatiemateriaal. Daar op komen dan de verwarmingsbuizen te liggen en het geheel komt dan onder de afwerkvloer te liggen.
Er is een begin gemaakt met het leggen van de verwarmingsbuizen. Eigenlijk zijn het verwarmingsleidingen want ze zijn van kunststof, omwikkeld met isolatiemateriaal. Voornamelijk in het slaapgedeelte is er een begin gemaakt. Ook in de verwarmingsruimte steken de eerste leidingen naar binnen.
Ook met het ventilatiesysteem is een begin gemaakt. De verdeelstations voor de inkomende en uitgaande lucht zijn aangebracht en verbonden met allerlei buizen die overal in het huis (nu nog) naar beneden hangen.
Keuken, woonkamer, slaapkamers en badkamers op de bovenverdieping zijn zo verbonden op dit moment.
Op de benedenverdieping is overal de isolatielaag aangebracht. Daarop komt dan nog een dubbele folie en tot slot de afwerkvloer.
In de wasruimte zijn de waterafvoerbuizen gelegd en zijn ook de elektrische aansluitingen gemaakt.
Ook moest er nog een technisch probleempje worden opgelost. De vorige eigenaar had een begin gemaakt met de renovatie van het huis naar zijn eigen inzicht. De man was kennelijk bouwkundig niet zo op de hoogte een heeft, omdat hij een afvoer naar beneden wilde maken, een gat gemaakt in een van de betonnen draagbalken van de bovenverdieping.
Dat kan natuurlijk niet zo blijven. Dus is Cordo begonnen met bezonijzer deze balk weer te verstevigen en het geheel weer met beton te vullen. Hier onder een foto:
Deze week heb ik nog wat successen kunnen boeken in de papieroorlog met de autoriteiten.
Via mijn pensioen kan ik een intenationale ziektekostenverzekeringskaart aanvragen, een "EHIC".
Dat heb ik in begin december gedaan- Eerst moet NL dan beoordeeld worden of ik wel woon een verdragsland. Na 6 weken hebben ze dat vasstgesteld. Dan moet er een nieuw formulier ingevuld worden waarmee ik in het bezit kan komen van een zogenaamd E121 formulier.
Nadat dit formulier eerst met de verkeerde data kwam (half van mij, half van een mij onbekende mevrouw), heb ik dan 2 weken geleden het juiste E121 formulier gekregen.
Het begeleidende schrijven meldde dat ik dat formulier moest afgeven bij de Securidad Social.
Dus, naar Vigo, naar de Securidad Social. Nee dat ging niet zomaar, Ik moest mij eerst daar registreren op verdieping 2 in een ander gebouw. Na de registrering werd mij verteld dat ik ook nog een "Certificado de Residencia" nodig had. Dat kon ik op een politiebureau halen.
Dus gelijk naar een politiebureau. Het eerste bureau kon dat niet, ik moest naar een ander bureau aan de andere kant van de stad. Daar kon het wel, ware het niet dat ik niet de juiste papieren had. Een kopie van mijn paspoort en een bewijs dat ik regelmatig inkomsten heb in Spanje ontbraken nog. Wel had ik de kopie van mijn NIE-nummer , de kopieen van de formulieren van het CAK en de Padron van de gemeent Fornelos de Montes...... Dus weer naar Bustelos, de ontbrekende papieren in orde gemaakt en de volgende dag weer naar dat politiebureau.
Daar was alles in orde. En ik kreeg gelijk mijn groene Certificado de Residencia.
Meteen daarna weer naar de Securidad Social, en ook daar was nu alles in orde.
Ook de EHIC kaart is deze week per post uit NL gekomen.
Ik ben nu weer wat gelukkiger.