Zo, terug van weg geweest. Twee weken Zwitserland; Kerst en Nieuwjaar gevierd met kinderen en kleinkinderen.
Mooie 2 weken.
Op donderdag 4 januari weer teruggevlogen en op vrijdag 5 januari de vorderingen van de ombouw in ogenschouw genomen.
Het gaat goed.
Maar eerst nog wat nieuws uit de laatste weken van 2017.
In week 51 heb ik met hulp van Manuel al het tuinafval van de kleine tuin verbrand. En dat fikte lekker:
In deze week zijn ook de eerste twee stalen balken onder de vloer van de bovenverdieping gemonteerd.
Niet te geloven: met 2 man hebben ze de 2 balken met ieder een gewicht tegen de 300 kg van buiten naar binnen gebracht en met behulp van mankracht en een kleine hefinrichting omhoog in de steunpunten gemanouvreerd.
Ook het afwateringskanaal in de vloer is opgemetseld.
In mijn vakantie zijn de twee architecten geweest om te beoordelen of deze twee balken correct gemonteerd waren en daarna konden de steunpunten dicht gemaakt worden met stalen onderleggers, steen en cement. Het ziet er nu zo uit:
Ook in de laatste week van 2017 is eindelijk de machine gekomen die de rotsen uit de keuken heeft weggehaald en deze dus 40 cm uitgediept heeft.
Inmiddels is er een dunne betonvloer op gemaakt, waarop de plasticsteunen voor de geventileerde onderruimte komen te staan.
In de salon zijn deze reeds geplaatst en is het betonijzer er al over heen gelegd.
Ook de derde stalen balk voor de ondersteuning van de vloer van de bovenverdieping is aangebracht. Gelukkig was de machine die de vloer in de keuken weg gebeiteld heeft ( de picador) er nog en kon die bij het transport van deze balk helpen. Deze balk moest namelijk via een raam naar binnen gebracht worden.
Nadat de balk ( weer met maar 2 man) naar boven en op z'n plaats gemanouvreerd was bleek dat de aanwezige betonnen drager al 4 cm doorgezakt was.
De picador is verder gegaan met het weghalen van storende rotsen op de toegangsweg en op de patio west.
In de tuin is een deel van een grote eucalyptusboom omgewaaid en levert dus weer brandhout voor de barbecue en de open haard.
Op een andere boomstronk groeien de paddestoelen welig.....